Kdyby
otázkou kolik je hodin začal moderátor televizní debatu v neděli
v poledne, pozvaní politici by se určitě začali přít, komu jdou hodinky
správně a komu ne, která strana je tím pádem o krok napřed a která sto let za
opicemi. Mnozí by jistě využili nabídnuté šance k tomu, aby nepříjemné
otázky předem smetli ze stolu s tím, že v tak krátkém čase na ně
nemohou zodpovědně a vyčerpávajícím způsobem odpovědět. To byste koukali, co
všechno by nabalili na zdánlivě nevinnou a prostou otázku. Určitě by překonali
oblíbený parlamentní fígl, kdy se k vyhlášce třeba o emisních limitech
nenápadně přibalí nařízení, že od prvního ledna příštího roku se u nás bude
jezdit vlevo, a obojí se spláchne jedním hlasováním.
Asi
před deseti lety jsem začal dělit otázky na tři druhy – podle toho, proč se
ptáme. Buď se ptáme proto, abychom se dověděli, co ještě nevíme. To jsou ty
nejpřirozenější otázky. Nebo se ptáme na to, co sice víme, ale ptáme se proto,
abychom dokázali, že tázaný je blb, který to neví. Tyto otázky kladou
examinátoři a naše děti. Na tom taky není nic divného. A pak jsou otázky
usvědčovací. Tazatel nejen že sám nic neví, ale hlavně kolikrát neví, na co se
vlastně má zeptat. Soudci a policisté mají tyhle otázky v popisu práce a
je to v pořádku. Ale nezdá se mi v pořádku, že média už pomalu ani
jiné otázky neznají. Jako by se reportéři trumfovali, kdo si namaže na chleba
větší celebritu. Nebo naopak, kdo se jí nejvíc zalíbí. V takovém případě
reportér klade otázky zavděčovací. Vida, máme čtvrtou kategorii. Otázky prvního
druhu, zjišťovací, které mi mají zprostředkovat nové poznání, scházejí na
úbytě.
Jako
by i novináři měli v popisu práce upřednostňovat otázky usvědčovací.
Nemáte ten dojem? Tak třeba z Četky přijde hláška, že
v Československé církvi husitské vypuklo schizma. Šéfredaktorem pověřený
udatný investigativní žurnalista, který ještě ráno vstával v blažené
nevědomosti o existenci jakési Československé církve husitské, vyrazí do terénu
nikoli proto, aby mě seznámil se stavem věcí, ale aby to protagonistům
schizmatu, o kterých jakživ neslyšel a nic o nich neví, aby jim to jaksepatří
nandal a znemožnil je v očích veřejnosti. Setkáváme se s tím denně.
Existuje kategorie žurnalistů, kteří se na nic ptát nepotřebují, kterým je
všechno jasné a kteří mají za úkol přinést do uzávěrky špatnou zprávu, tedy tu
jedině dobrou. Zjišťovací otázky u takovéhle práce jenom překážejí.
Ale
já bych to na rozdíl od politiků nesváděl jenom na aroganci novinářů, přestože
si myslím, když tak poslouchám všelijaké mediální rozumbrady, jak neustále
mudrují o životně důležité funkci a vznešeném poslání médií a co všechno je
k tomu potřeba, že naše žurnalistika ze všeho nejvíc potřebuje naučit se
konečně shodu podmětu s přísudkem. Koneckonců mediální dramata má pod
palcem klub vyvolených mediálních prominentů, řadový novinář spíš řeší dilema,
na co se dotyčného vůbec zeptat a proč vlastně. Podle mě musí existovat nějaká
nepsaná vyhláška, s kým se mají donekonečna opakovat rozhovory pořád o
tomtéž a kdo se má křenit z titulních stran. To snad musí být nějaká nová
nomenklatura. V dnešním slovníku brandmark, značka, na kterou zákazník –
nikoli už čtenář, posluchač nebo divák – zabere.
I
kdyby to měla být negativní motivace: To jsem teda zvědavej, vo čem se ten
debil zase bude vykecávat. Nebo: Co ta bába zase bude pindat. Ale - koupí si
jeden výtisk. Světem vládne naprosto zcestná doktrína, že o kom se ví, ten má
automaticky co říct. A vymyslete pro něj otázku, abyste se něco dověděli. Bývá
to většinou neproveditelné. Jediné, co s tím chudák reportér nadělá, pokud
na to má, že dotyčného zesměšní, usvědčí ho z nepravosti nebo mu
vleze někam. A nebo spolu sehrají prefabrikovaný rozhovor o ničem, což je
nejčastější řešení. Navíc takovéhle řešení skýtá největší naději na teplé
místečko tiskového mluvčího.
Já
bych nemohl být redaktorem v pestrobarevném časopisu, protože vyslán
udělat rozhovor bych se asi bránil a vymlouval: Neblázněte, šéfe, přece sám
víte, že od tohohle člověka se nic kloudnýho nedovíte. O čem si s ním
proboha mám povídat? Ten ani nepochopí, na co se ho ptám. Šéfredaktor by to asi
nepopřel, zato by mě poučil, že musíme prodat náklad, protože jinak nám kdosi
odřekne reklamu, na které závisí výplata nás všech. Na to bych se odebral do hospody,
tam si celé interview vymyslel a jistě by mi to párkrát prošlo, než by mě
vyhodili.
Brzy
bude jaro, po něm prázdniny a s nimi by měla vypuknout okurková sezóna.
Ono by to bylo krásné, kdyby se řeč na chvíli zastavila, kdyby noviny vyhlásily
celoredakční dovolenou a tři nebo čtyři týdny nevycházely. To by byla úleva od
informací, přesněji řečeno od toho, co se za ně vydává. Ale má to jeden už
zmíněný háček: ta nasmlouvaná reklama musí vycházet každý den a musí se pro
forma něčím obalit. To je dnes bohužel hlavní funkce všech těch článků a
rozhovorů. Jinak by noviny opravdu mohly vycházet jen ve zvláštním vydání,
když se něco děje. Obávám se, že tady jsme s uměním klást otázky v koncích. A
nejen v okurkové sezóně.
Žádné komentáře:
Okomentovat